Absolwent studiów polonistycznych Uniwersytetu Łódzkiego
(1982–1987), asystent (1990–1998), a następnie adiunkt (1998–), doktorant prof. dr. hab. Jerzego Poradeckiego.
Zainteresowania naukowe koncentruje wokół muzycznych inspiracji literatury.
Od 1 stycznia 2014 roku w zespole Katedry Literatury i Tradycji Romantyzmu Uniwersytetu Łódzkiego.
Kontakt: jurwis@t-system.com.pl
Zainteresowania naukowe koncentruje wokół muzycznych inspiracji literatury.
Od 1 stycznia 2014 roku w zespole Katedry Literatury i Tradycji Romantyzmu Uniwersytetu Łódzkiego.
Kontakt: jurwis@t-system.com.pl
WAŻNIEJSZE PUBLIKACJE
Książki
1. Ku harmonii? Poetyckie style
słuchania muzyki w wierszach polskich autorów
po 1945 roku, Łódź 2013
po 1945 roku, Łódź 2013
2. Miron Białoszewski i muzyka,
Łódź 2004
1. Muzyka i muzyczność w
literaturze od Młodej Polski do czasów najnowszych (I). Studia pod
red. Magdaleny Lachman i Jerzego Wiśniewskiego, „Acta
Universitatis Lodziensis" — „Folia Litteraria Polonica” 1 (15), Łódź
2012
2. Muzyka i muzyczność w
literaturze od Młodej Polski do czasów najnowszych (II). Studia pod
red. Magdaleny Lachman i Jerzego Wiśniewskiego, „Acta Universitatis
Lodziensis" — „Folia Litteraria Polonica” 2 (16), Łódź 2012
3. Dlaczego Herbert. Wiersze —
komentarze — interpretacje, red. Marzena Woźniak-Łabieniec, Jerzy
Wiśniewski, Łódź 2004
4. Twórczość Zbigniewa Herberta. Studia, red. Marzena Woźniak-Łabieniec, Jerzy Wiśniewski, Kraków 2001
Artykuły
1. „Arietta” Jarosława
Iwaszkiewicza, „Czytanie Literatury” 2012, nr 1, s. 85–97
2. „Zakorzeniony w twardej ziemi”.
O kilku wierszach Zbigniewa Herberta sprzed debiutu książkowego, w: Między nami a światłem. Bóg i świat w
twórczości Zbigniewa Herberta. Szkice pod redakcją G. Halkiewicz-Sojak, J.
M. Ruszara i R. Siomy, Toruń – Kraków 2012, s. 291–308
3. Piosenka o piosence według
Jerzego Wasowskiego i Jeremiego Przybory, w: Muzyka i muzyczność w literaturze od Młodej Polski do czasów
najnowszych (II). Studia pod red. M. Lachman i
J. Wiśniewskiego, „Acta Universitatis Lodziensis" — „Folia
Litteraria Polonica” 2 (16), Łódź 2012, s. 92–109
4. Od liry do kołatki. O związkach
motywów muzycznych z zagadnieniami metapoetyckimi w wierszach Zbigniewa
Herberta, w: W kręgu współczesnej
literatury polskiej. Księga Jubileuszowa z okazji 65. rocznicy urodzin prof. dr
hab. Tadeusza Błażejewskiego, Zeszyty Naukowe PWSZ we Włocławku, Rozprawy
Humanistyczne, t. XI, Włocławek 2009, s. 313–339
5. Poeta i dźwięki w nowym
mieszkaniu. Uwagi o cyklach «Trynkowanie mrówkowca» i «Niedzielojda» z tomu
«Odczepić się» Mirona Białoszewskiego, „Acta Universitatis Lodziensis"
— „Folia Litteraria Polonica” 11, Łódź 2008, s. 129–138. Przedruk w: Dom w literaturze czeskiej i polskiej.
Materiały z międzynarodowej konferencji naukowej, Opava 14–15 listopada 2006,
Red. L. Martinek, Opava 2009, s. 351–358
6. Miron Białoszewski, w: Historia literatury polskiej w dziesięciu
tomach, T. X: Literatura współczesna
(1956–2006), Bochnia – Kraków – Warszawa 2006, s. 248–275
7. Poezja jako mowa porządkująca
świat. «Kołatka», w: Dlaczego
Herbert. Wiersze — komentarze — interpretacje, Red. M.
Woźniak-Łabieniec, J. Wiśniewski, Łódź 2004, s. 77–88
8. O jazzie, operze i klasycznym
kompozytorze, czyli portrety muzyków w utworach Wisławy Szymborskiej, w: Wisława Szymborska. Tradice — současnost —
recepce. Materiály z mezinárodní vedecké konference…, Ostrava 2004, s.
217–229
9. Muzyka w twórczości Zbigniewa
Herberta, „Acta Universitatis Lodziensis" — „Folia Litteraria
Polonica” 6, Łódź 2003, s. 353–380
10. Pielgrzymowanie i muzyka. Uwagi
o wierszu «Stara pieśń na Binnarową» Mirona Białoszewskiego, „Prace
Polonistyczne” LVIII, 2003, s. 245–253
11. O dźwiękowym i muzycznym
rezonansie w wierszach Baczyńskiego, w: Krzysztof
Kamil Baczyński. Twórczość — legenda — recepcja. Pod redakcją J. Detki,
Kielce 2002, s. 65–94
12. Czy Maurycy Mochnacki
koncertował, grając na klawikordzie? Uwagi na marginesie wiersza Jana Lechonia,
„Acta Universitatis Lodziensis" — "Folia Litteraria Polonica” 2, Łódź
2001, s. 41–46
13. W poczekalni. O wierszu
***[rzeczywistość którą oglądałem], w: Dlaczego
Różewicz. Wiersze i komentarze, red. J. Brzozowski i J. Poradecki,
Łódź, 1993, s.104–117
14. Pasja według Zbigniewa Herberta?,
„Prace Polonistyczne” seria XLVIII, 1993, s.116–131. Przedruk w: Twórczość Zbigniewa Herberta. Studia,
red. M. Woźniak-Łabieniec, J. Wiśniewski, Kraków 2001, s. 101–119